Na 50 jaar verlaat Harley-Davidson dealer Oude Monnink Motors het Overijsselse Vroomshoop om zich zo’n 25 km verderop te vestigen in Borne, bij Hengelo. Naast het winkelgebied Westermaat opent de familie Oude Monnink daar op 21 november de deuren van een 3100m2 grote nieuwe locatie, pal aan de A1. In het weekend van 1, 2 en 3 december 2017 wordt de opening gevierd met een Open Huis: veel motoren, live muziek, een hapje en een drankje. 

Eigenaar Richard Oude Monnink vertelt: “We hebben een fantastische tijd gehad in Vroomshoop, maar we hadden het gevoel dat we verder moesten. We wilden meer ruimte en ook de vrijheid hebben om op zondag open te kunnen. Na lang zoeken kwamen we zo in Borne terecht. We zitten daar bij de snelweg, vlakbij het winkelhart met de Ikea, MediaMarkt, Praxis en McDonalds. We kunnen er flink uitbreiden en mogen bovendien open wanneer we willen. ”In de nieuwe zaak kunnen rijders en fans van het merk terecht voor nieuwe en gebruikte motoren, onderhoud aan hun motorfiets, onderdelen en accessoires, kleding en nog veel meer. Ook het Harley Owners Group Chapter North-East Holland verhuist mee. Dit is een 340 leden tellende vereniging van Harley-eigenaren, die bij Oude Monnink Motors haar clubhuis vindt.

Familiebedrijf
Oude Monnink Motors werd in 1966 opgericht door Jan en Ans Oude Monnink. Toen was het bedrijf nog dealer voor meerdere motormerken. In 1992 namen zoon Richard en zijn echtgenote Manon het bedrijf over en maakten ze er een exclusief Harley-Davidson dealership van. Inmiddels is hun oudste zoon Bas Oude Monnink ook actief in de zaak en aan hem de schone taak om het succes van de afgelopen jaren in de toekomst voort te zetten op de nieuwe locatie. De grote nieuwe zaak heeft alle mogelijkheden om door te groeien, wat op de locatie in Vroomshoop niet meer mogelijk was. Het adres van de nieuwe locatie is Rientjesoven 18, 7621HG, Borne.

Harley Davidson Oude Monnik Motors Borne Hengelo


 Na twee eerdere conceptmotoren op basis van de XDiavel (De XDiavel door Roland Sands en de DraXter door het Ducati Design Center) heeft Ducati zijn cruiser overgedragen aan de creatieve motorbouwer Fred Krugger. Het resultaat, dat onder de naam Thiverval op 1 juli om 11u wordt gepresenteerd in de Lifestyle Village op de Bikers’ Classics in België, is een futuristische powercruiser met extreem veel aandacht voor details, terwijl hij de essentie van de Ducati XDiavel behoudt. De Ducati XDiavel werd in 2016 gepresenteerd en is Ducati’s visie op het aloude cruiserconcept: prestatie en comfort, met een aangename rijbeleving en fijne reiseigenschappen, gecombineerd met award winnende vormgeving (Red Dot Design Award 2016 en de Good Design Award 2016) onderstrepen hoe de Italiaanse cruiser twee werelden heeft samengebracht. De Thirverval – vernoemd naar een klein circuit in de buitenwijken van Parijs, wordt 1 juli aan het publiek voorgesteld in de ‘Lifestyle Village’ tijdens de 2017 editie van de Bikers’ Classic in Spa-Francorchamps in België. Het populaire evenement trekt jaarlijks duizenden liefhebbers van klassieke en custom motoren en organiseert verschillende historische races in meerdere klassen.

Fred Krugger, Winnaar van niet één, maar twee edities van het AMD Custom Bike Building World Championship en één van ’s werelds bekendste customizers, heeft met de Thiverval een fantasierijke powercruiser gecreëerd die nog altijd sterke banden vertoont met de XDiavel en het Ducati DNA. Het resultaat is zowel fascinerend als uniek. Het motorblok is volledig zichtbaar terwijl de kenmerkende vormen van het Trellis-frame zijn verborgen om de lijnen van de motor te nog strakker te maken. De originele koplamp van de XDiavel is behouden als een duidelijk herkenbaar XDiavel kenmerk, terwijl de tank en overige panelen flink onder handen zijn genomen door Krugger. Complementair kleurgebruik van zowel glanzende- als matte laklagen en chrome, vormen samen met de dominerende, zwarte kleur een unieke interpretatie op de Ducati powercruiser. De achterkant van de XDiavel vormt één geheel met de uitlaat en het zadel met ingebouwd achterlicht, iets dat Fred meerdere dagen kostte om te bewerkstelligen.

Samen met de XDiavel wereld zal de Thiverval te zien zijn op de Ducati stand in het Bikers’ Classics Lifestyle Village op zaterdag 1 en zondag 2 juli. In aanvulling kunnen bezoekers naast de ongeëvenaarde en speciale XDiavel S ook accessoires en kleding ontdekken.

Krugger Ducati XDiavel Thiverval 2017


Sinds de introductie in 1975 is de Honda Gold Wing altijd al de ultieme reismotor geweest en onbetwisteleider op het vlak van luxe, kwaliteit en comfort. Voor 2018 is de Gold Wing radicaal vernieuwd. Met nogsteeds een tot de verbeelding sprekend flat six motorblok, dat een overvloed aan koppel en vermogen levert. Daarnaast is de nieuwe 2018 Gold Wing veel lichter, scherper en een stuk wendbaarder.

Meneer Yutaka Nakanishi, Large Project Leader (LPL) 2018 GL1800 Gold Wing: “Het doel was dat de GoldWing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”

2018 Honda GL1800 Goldwing

Motorblok
De basis van de vorige Gold Wing was de soepele Flat Six motor die een vet koppel leverde van helemaal onderin, met een heel herkenbare vermogensafgifte en een verslavend gevoel. Om de bovenstaande ambities betreft de stuureigenschappen en wendbaarheid waar te maken, moest ook het blok vernieuwd worden.

De nieuwe 2018 Gold Wing heeft nog steeds een tot de verbeelding sprekend Flat Six motorblok. Maar het blok heeft nu 4 kleppen per cilinder, is veel compacter en maar liefst 6,2 kg lichter. Ondanks dat de afmetingen van het nieuwe zescilinder blok werden geoptimaliseerd, is er niets ingeleverd op het gebied van vermogen en koppel. Het topvermogen bedraagt 124,5pk (93kW) bij 5.500 tpm en het maximum koppel is 170 Nm bij 4.500 tpm. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, terwijl het compleet nieuwe DCT-systeem er 7 heeft.


De Harley-Davidson Sportster is ontstaan uit competitie en zowel op het circuit als in de showroom is winnen het centrale thema in het verhaal van deze modellenlijn. Een verhaal over constante evolutie en een machine die ondanks zijn lange, rijke geschiedenis, nog altijd de weg wijst in het hedendaagse motorlandschap. De Harley-Davidson Sportster is al 60 jaar ononderbroken in productie. Dat is niet niks als je bedenkt hoe de wereld veranderd is sinds hij in 1957 geïntroduceerd werd. Vrij ongewoon voor H-D in die tijd, kreeg de bike zijn eigen naam. Hij ontstond als reactie op de felle concurrentie van Britse fabrikanten. De basis was het K model (1952-56) met zijn unit construction crankcases, maar de zijkleppen van het 883cc blok werden vervangen door bovenkleppen. Hij behield zijn voor die tijd vrij vooruitstrevende hydraulische voor- en achtervering. Onder de naam XL bewees het Sportster platform direct zijn waarde: hij verkocht goed en de customization mogelijkheden waren royaal. Het model is door de jaren heen doorontwikkeld om op ontwikkelingen in de markt in te spelen, maar tegelijkertijd is hij trendsettend geweest. Zo had de XLCH (Competition Hot) Sportster van 1958 off-road stijl en functionaliteit, maar ook een bobber achterspatbord en de peanut tank van een 125cc Model 5 uit 1948: een combinatie die er zelfs anno 2017 nog up-to-date zou uitzien.

De XR750: beautiful, brutal & built to win
In de jaren ‘60 bewoog de Sportster zich rustig met de maatschappelijke ontwikkelingen mee en tegen het eind van dat decennium was de XLH een subtiele custom geworden. Maar 1970 betekende de geboorte van de legendarische XR750. Deze brutal beauty was gebouwd om zowel op asfalt als op de grasbaan zijn wil op te leggen; dankzij een reglementswijziging in 1969 mochten 750cc OHV blokken in de VS racen en H-D had derhalve een competitieve bike nodig. Dat was de XR750; het bleek de ultieme winnende machine. Bij de Trans-Atlantische races op het korte circuit van Brands Hatch in 1972, reed Cal Rayborn een gereviseerde versie van de XR750. Hij won drie van de zes races, vestigde een nieuw ronderecord en deed vriend en vijand versteld staan. In de drie daarop volgende decennia reed de XR750 dirt-trackers zowel naar het hoogste podium als in de recordboeken. Populaire, bijna legendarische racers als Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill en Kevin Atherton brachten fans in vervoering in het zadel van een XR. En wie komt er ooit nog in de buurt bij de bijna 100 zeges van negenvoudig kampioen Scott Parker, waarvan de meeste op XR’s?

De 70’s, 80’s, 90’s en 00’s
De 1972 XL had een 1.000cc uitvoering van het bekende ‘Iron Head’ blok. In 1976 ging de versnellingsbak naar de linkerkant en de achterrem naar rechts. In 1977 verlegde de XLCR (Café Racer) opnieuw de lat en met zijn op de XR750 geïnspireerde achtervering, nieuwe frame, drievoudige remschijven, aluminium wielen en achteruit geplaatste voetsteunen was het op dat moment de sportiefste Sportster ooit gemaakt. In 1983 kwam de focus nog meer op performance te liggen met de introductie van de XR1000. Die had de cilinders en koppen van de XR750, geplaatst op het bestaande Sportster blok. Daarmee werd het een soort straatlegale versie van de XR750 racer. In 1986 werd het Iron Head Sportster blok naar de geschiedenisboeken verwezen dankzij de introductie van het Evolution Sportster blok. Dit blok kwam in twee formaten: 883cc – met dezelfde boring en slag als in het originele ontwerp uit 1957 – en 1100cc (twee jaar later vervangen door een 1200cc uitvoering). 1987 betekende ook de introductie van de XLH883 Hugger, waarmee ingespeeld werd op de wensen van minder lange rijders en de toename van vrouwelijke rijders. In 1991 kregen alle Sportsters een 5-versnellingsbak en – behalve de basis-883 – een belt drive. In 2000 kreeg de XL1200S Sportster Sport dubbele vierzuiger remklauwen en de prachtige 2002 XL883R kreeg een gelikt 2-in-1 uitlaatsysteem, dubbele remschijven voor en een lekker laag stuurtje. In 2004 kregen alle Sportsters een nieuw frame en in rubber bevestigde motorblokken. Drie jaar later verving brandstofinjectie de traditionele carburateurs.

Als antwoord op de vraag naar iets extra’s, introduceerde Harley-Davidson in 2008 de XR1200, een Sportster met een 90pk blok, upside-down voorvork, krachtige remmen, lichtgewicht aluminium swingarm, moderne instrumenten en achteruit geplaatste voetsteunen. Dat was ook het jaar waarin de Nightster zijn zwarte velgen en grijze motorblokafwerking kreeg. Maar het bekendste detail dat toen geïntroduceerd werd is het LED achter/remlicht dat verwerkt zit in de knipperlichten. In 2010 ontstond de basis voor de hedendaagse Sportster line-up, eerst met de XL883N Iron, die het basismodel werd, en vervolgens de gestripte bobber XL1200X Forty-Eight – met zijn brandstoftank op basis van het Model-5 design uit 1948 – waaraan hij ook zijn naam dankt. Twee jaar later voegde de XL1000V Seventy-Two weer een flinke scheut authentieke chopper attitude toe aan de Sportster lijn, naast de meer relaxte custom stijl van de XL1200C. Alle vier de bikes verwijzen naar de Sportsters uit de late jaren ’50 en ’60; modellen die zelf weer een diepe buiging maakten naar machines van nog verder terug. Precies zoals je mag verwachten van Harley-Davidson, een motorbouwer met een catalogus die teruggaat tot 1903. De Iron 883 en Forty-Eight werden in 2016 sterk verbeterd met betere vering en ABS, waarbij de authentieke, old-school stijl voorzien werd van een zeer up-to-date frame. Om 60 jaar sensatie te vieren geeft de 2017 XL1200CX Roadster performance een hele nieuwe betekenis met zijn 43mm upside-down voorvork, premium schokbrekers en krachtige remmen voor.

Dus hoewel er veel verandert, blijven sommige dingen hetzelfde – 60 jaar Harley-Davidson Sportster is het rauw grommende bewijs.

Harley Davidson sportster 60 jaar productie

Bron: Harley-Davidson Benelux


Aanstaand weekend presenteert Moto Guzzi tijdens het jaarlijkse Moto Guzzi Open House een bijzondere, nieuwe uitvoering van de V9 Bobber. Deze V9 Bobber ‘Open House’ beleeft zijn debuut tijdens de drukbezochte home-coming voor Guzzi-rijders, bij de historische fabriek van het merk in het Italiaanse Mandello del Lario. Deze editie van het evenement krijgt bovendien een extra gouden randje vanwege de 50ste verjaardag van de legendarische Moto Guzzi V7.

Duistere kant van de V9 
De Moto Guzzi V9 Bobber Open House maakt van 8 t/m 10 september aanstaande voor het eerst zijn opwachting, ten overstaande van duizenden ‘Guzzisti’. Deze speciale uitvoering wordt gekenmerkt door een compleet zwarte livery en is direct gelinkt aan het jaarlijkse Open House event. De Moto Guzzi V9 Bobber Open House is gebaseerd op de aantrekkelijke V9 Bobber, maar zet zijn duistere kant visueel extra aan en is bovendien bijzonder compleet uitgerust met een keur aan officiële Moto Guzzi-accessoires. Voorbeelden zijn het zwarte, aluminium kuipje boven het instrumentarium en de elegante Bar End spiegels. 

Tijdens het Open House 2017 zet Moto Guzzi dertig exemplaren van de speciale V9 Bobber Open House gereed voor de duizenden liefhebbers, voor een speciale testrit. Daarbij worden ze vergezeld door een speciale gast: Gianfranco Guareschi, de coureur die zijn Moto Guzzi MGS-01 in 2006 en 2007 naar de overwinning stuurde tijdens de prestigieuze Battle of the Twins op het circuit van Daytona. 

Vijftig jaar Moto Guzzi V7
Een ander hoogtepunt tijdens het Moto Guzzi Open House 2017 is de viering van de vijftigste verjaardag van de legendarische V7, één van de meest iconische motorfietsen in de historie van het merk met de ‘eagle’. Ter ere van dat jubileum heeft Moto Guzzi komend weekend een speciaal initiatief in petto: alle eigenaren van een V7 (van 1967 tot heden) die het evenement bijwonen, ontvangen een gepersonaliseerd jubileumcertificaat wanneer ze hun V7 bij aankomst registreren. Bovendien kunnen ze rekenen op een fantastische afbeelding van de allereerste V7 700 uit 1967 met de allernieuwste V7 III Anniversario. Dankzij de samenwerking met Poste Italiane (de Italiaanse posterijen) ontvangen alle deelnemers aan het Open House 2017 tevens twee speciale V7 jubileum ansichtkaarten waarvan het postzegel in het teken staat van het legendarische model.

 Het complete programma voor het Moto Guzzi Open House 2017 op 8, 9 & 10 september aanstaande is beschikbaar op de website van de Italiaanse motorfietsfabrikant, via https://goo.gl/5hsYmb

Moto Guzzi V9 Bobber Open House


- advertorial -

De Benelux kent prachtige routes om op de motor te verkennen met veel afwisseling tussen steden, polder en natuurgebieden. Van de Ardennen tot bovenin Groningen, en alles wat ertussen ligt. Daarom krijg je hier de top 5 van mooiste motorroutes door de Benelux. 

De mooiste route: een rondje Benelux (1100 km) 
Natuurlijk is de mooiste route van de Benelux een route die door alle 3 de landen gaat. De route begint in Amsterdam, waarna je via Lisse en Alphen aan de Rijn langs Gouda naar Rotterdam toe rijdt. Vervolgens rij je in Zeeland via Terneuzen België in, richting Brugge. Vanaf Brugge gaat de route onder Gent door richting Brussel, als je wilt kun je dit stuk van de route iets verleggen zodat je wèl door Gent komt. Vanaf Brussel rij je naar Luxemburg, maar wel helemaal binnendoor. Zo kun je optimaal genieten van de natuur in de Ardennen, waarbij je langs kleine dorpjes, rivieren, bergen en door bosrijke omgevingen rijdt. Ben je een natuurliefhebber dan zal het stuk door de Ardennen het mooiste stuk van de Route zijn. Vanaf Luxemburg ga je (ook door de binnenwegen) richting Maastricht om vervolgens via Nijmegen en Utrecht weer richting Amsterdam te gaan. De gehele route gaat er vanuit dat je binnendoor rijdt, maar omdat de snelweg nooit ver weg is kun je op bijna elk stuk van de route besluiten om een bepaalde afstand tòch over de snelweg af te leggen.

Veiligheid in het verkeer
Veiligheid in het verkeer is het aller belangrijkste. Tijdens lange motortochten zit je lange periodes achter het stuur en daarom is het belangrijk dat je regelmatig pauzeert. Daarnaast is het ook belangrijk dat een helm voldoet aan de hedendaagse eisen op het gebied van veiligheid en bescherming. Logischerwijs geldt dit voor zowel motorhelmen als scooterhelmen. Bij de meeste webwinkels tref je deze informatie duidelijk in beeld. Zo beschikken alle helmen op Helmonline over het ECE 22.05 keurmerk.

Het rondje Benelux is de langste route in de top 5. Wil je geen meerdaagse motortocht rijden dan zijn de onderstaande routes wat voor jou:

Langs de Waal naar Steenwijk (330km)
Langs de Waal rij je met deze route helemaal naar het oosten van het land, om vervolgens via Urk naar Steenwijk te rijden.

Van Spa naar Namen (230+ km)
Dwars door de Belgische Ardennen, deze route is om te genieten van een prachtig stuk natuur.

Van Giethoorn door Groningen en Friesland (297km)
Deze route laat je het noorden van het land zien, waarbij je ook langs de grote steden in het noorden komt.

Vanaf Sonnis via Maastricht naar Spa (224km)
Dit is de kortste route in de top 5, maar zeker niet de minste. Naast de mooie natuur en de steden kom je tijdens het afleggen van deze route ook langs het drielandenpunt.
Welke route je uit deze top 5 tot winnaar kiest zal vooral aan je persoonlijke voorkeuren liggen. Wil je een meerdaagse tocht ga dan voor ‘een rondje Benelux’, wil je een ééndaagse route kies dan één van de overige vier tochten.

Online zijn er nog tal van andere routes te vinden. Heb je bovenstaande routes al een keer gereden of zoek je iets anders? Kijk dan eens bij de routeplanners van RouteYou of ANWB.

motorroutes Nederland


Van 5 tot 10 september 2017 neemt Ducati deel aan de 20e editie van Europa’s grootste custom en cruiser evenement. De XDiavel S in de nieuwe kleur “Iceberg White” zal zijn werelddebuut maken tijdens de Oostenrijkse motorrally. Ook zal de XDiavel Experience Truck aanwezig zijn in Faaker See om het publiek de mogelijkheid te geven de in Bologna gebouwde cruiser op de weg te testen. 

2018 Ducati Xdiavel IcebergWhite

Ducati neemt deel aan de 20e editie van het grootste Europese Custom en Cruiser evenement, dat van 5 tot 10 september in Faaker See, Oostenrijk zal plaatsvinden, met zijn eigen cruiser: de XDiavel. Dit geweldige evenement trok in 2016 meer dan 120.000 bezoekers. Het publiek krijgt dit jaar de kans om de XDiavel voor het eerst in de nieuwe kleur Iceberg White te aanschouwen. Een sneak peek van het XDiavel 2018 gamma, dat naast het nieuwe kleurenschema ook een verbeterde ophanging heeft die het comfort voor zowel rijders als passagiers verhoogt. 

De Ducati XDiavel, die in 2016 werd gepresenteerd, brengt twee werelden samen: de typisch Amerikaanse cruiserwereld van lage snelheden, ontspannen zithouding en lange reizen, en de Ducati wereld. Het resultaat van deze buitengewone 'crossover' is de XDiavel, een unieke motor met een exclusieve persoonlijkheid, gekenmerkt door de iconische Italiaanse flair die typisch voor Ducati is. Stijl en design zijn gecombineerd met geavanceerde technologie en uitstekende prestaties om de Ducati cruisers iets van de sportmotoren mee te geven, waar de in Bologna gevestigde fabrikant bekend om staat. Twee jaar na zijn debuut, is de XDiavel nog beter en mooier dan ooit tevoren, dankzij de nieuwe opvallende kleur, die voor het eerst aan het publiek zal worden getoond tijdens dit bekende Europese evenement.

Ducati brengt ook de "XDiavel Experience" naar Faker See. De XDiavel Experience truck is ontworpen om motorrijders kennis te laten maken met de levensstijl van de XDiavel. Sinds het vertrek uit Peterborough, Engeland, is de truck op doorreis door Europa, waardoor motorrijders de nieuwe Ducati cruiser kunnen ontdekken en testen. Bij Faaker See zijn er 20 XDiavels beschikbaar om een testrit mee te maken, waarvoor ter plaatse kan worden ingeschreven.

 


Voor veel rijders is de Road King de klassieke Harley-Davidson touring machine. Zijn silhouet verraadt zijn rijke historie: het design heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Zijn roots gaan terug tot 1949, toen de eerste – de FL genoemd – van de band af rolde en de open weg koos.

Voor 2017 schrijft Harley-Davidson een spannend nieuw hoofdstuk met de Road King Special, een machine die een hele nieuwe attitude presenteert; een attitude met een heel donker randje. Laag onderuit gezakt vertaalt hij de frisse, hedendaagse energie van de straat in iets dat er compleet nieuw en anders uitziet.

Brad Richards, Harley-Davidson Vice-President of Styling & Design:
“De FL lijn is altijd synoniem geweest voor de pure Harley-Davidson rijervaring. Door chroom te vervangen door zwart en het profiel van de bike te verlagen, hebben we de traditionele Road King zijn hele eigen plek gegeven in de hedendaagse custom bagger scene. Hij is gemaakt om te rijden; keihard te rijden. Tegelijk heeft hij een bruut, indrukwekkend smoel. Precies zoals de bedoeling was…”

Harley Davidson Road King Special


Oliepeil Blogs