Toen BMW Motorrad in 2013 de BMW R nineT lanceerde, werd onmiddellijk duidelijk dat dit niet zomaar een roadster op basis van een klassiek rolmodel was. Vanaf het begin combineerde de R nineT een klassiek motordesign met moderne technologie en geavanceerd vakmanschap, zoals onder meer blijkt uit de aluminium brandstoftank met geborstelde zijkanten. In talloze onderdelen weerspiegelde het model ook de doorgedreven aandacht voor details die eigen is aan het R nineT-familie. De nieuwe BMW R nineT ondersteunt zijn hoogwaardige afwerking met diverse geoptimaliseerde kenmerken. 

De nieuwe BMW R nineT Urban G/S tapt uit een heel ander stijlvat maar oogt even klassiek. Al meer dan 35 jaar staat de afkorting GS in combinatie met BMW Motorrad gelijk aan een gevoel van vrijheid en passie voor avontuur op twee wielen, en dat zowel op de weg als op het terrein. De R nineT Urban G/S bouwt voort op de genen van de allereerste, legendarische BMW R 80 G/S uit 1980 en vertaalt ze naar de huidige tijd met eigentijdse technologie in de vorm van een klassieke motorfiets in enduro-stijl met boxermotor.

BMW R Nine T Urban GS

Beide nieuwe BMW Heritage-modellen zijn voorzien van een krachtige lucht- en oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³ en een vermogen van 81 kW (110 pk), gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Beide versies voldoen aan de Euro 4-emissienormen. De uitlaatsystemen in roestvrij staal met de demper aan de linkerkant verwijst naar de klassieke vormgeving.

Modulaire frameconcepten met diverse personaliseringsmogelijkheden.
Het modulaire frameconcept biedt nog meer mogelijkheden om het uiterlijk en karakter van de twee BMW boxermodellen af te stemmen op ieders individuele voorkeuren, bijvoorbeeld door andere buddyseats uit het accessoireprogramma van BMW Motorrad te monteren. Het frame van de R nineT omvat nog steeds vier onderdelen: een voorste en achterste hoofdframe, een verwijderbaar einddeel en een demonteerbaar passagiersframe. In de R nineT Urban G/S telt het frame drie onderdelen: een voorste en achterste hoofdframe met geïntegreerd einddeel en een passagiersframe.

R nineT nu met volledig verstelbare 'upside-down'-vork en geoptimaliseerde ophangingsgeometrie.R nineT Urban G/S met ophanging in enduro-stijl.
Net als voorheen wordt het voorwiel van de nieuwe R nineT gecontroleerd door een hoogwaardige, telescopische 'upside-down'-vork, al gaat het voortaan om een volledig verstelbaar systeem. Met het oog op een nog grotere stuurprecisie, richtingsstabiliteit en bochtneutraliteit werd de nieuwe R nineT ook geoptimaliseerd in termen van ophangingsgeometrie. De R nineT Urban G/S beschikt voor over een klassieke telescopische vork terwijl achter, net als bij de R nineT, een BMW Paralever en centrale veerpoot worden gebruikt.

De R nineT staat nu op kruisspaakvelgen in de maat 3,5 x 17" en 5,5 x 17" met bandenmaat 120/70 ZR17 voor, respectievelijk 180/55 ZR17 achter. Net als voorheen garanderen radiaal gemonteerde monoblock-remklauwen met vier zuigers degelijke, door het BMW Motorrad ABS gecontroleerde, vertragingen in combinatie met de zwevende remschijven.

De R nineT Urban G/S wordt geleverd met gegoten lichtmetalen velgen. Het grote voorwiel met 120/70 ZR19-band sluit naadloos aan bij de typische enduro-stijl van een klassieke motor. Dat gaat perfect hand in hand met de 17"-velg met bandenmaat 170/60 ZR17 achter. De nieuwe BMW boxer wordt standaard geleverd met wegbanden, maar om de klassieke stijl van de motor verder te versterken zijn er af fabriek ook optionele terreinbanden met diep profiel in combinatie met spaakwielen leverbaar. Dankzij remklauwen met vier zuigers, de met staal omhulde remleidingen en de remschijven met een diameter van 320 millimeter garandeert het uiterst krachtige BMW Motorrad ABS doeltreffende en stabiele vertragingen. Om te voorkomen dat het achterwiel op glad wegdek wegglijdt is ASC (Automatic Stability Control) als fabrieksoptie verkrijgbaar.

De nieuwe R nineT: puristische roadster met hoogwaardige afwerking en optionele individuele kleuren af fabriek.
In de nieuwe uitvoering kan de R nineT opnieuw schermen met de elegantie en proporties van een klassieke BMW roadster. De R nineT onderscheidt zich vanuit elke hoek door een mix van klassieke en moderne stijlelementen in combinatie met een hoogwaardige afwerking. Terwijl het instrumentarium van de R nineT voorheen bestond uit twee cirkelvormige instrumenten (snelheidsmeter en toerenteller) die perfect in de klassieke lay-out waren geïntegreerd, beschikt het nieuwe design over twee afzonderlijke instrumentbehuizingen voor een nog indrukwekkender uitzicht.

Aan de hoogwaardige afwerking van de R nineT werd niet getornd. Hij heeft nog steeds tal van details die beslist in de smaak zullen vallen bij fans: denk maar aan de 18 liter grote aluminium brandstoftank met opvallende geborstelde zijkanten, het aluminium bekledingspaneel met gebosseleerd R nineT-opschrift, dat over de hele lengte van het inlaatkanaal aan de rechterzijde loopt, en nog veel meer.

Terwijl de R nineT zijn klassieke karakter uitdrukte met de lakkleur Blackstorm metallic in combinatie met zilver- en metaalaccenten, doet de nieuwe R nineT het nog beter. Om ze beter te laten aansluiten bij de zwartgelakte onderdelen zoals het frame en het motorblok, zijn ook de Paralever-arm en de cardan afgewerkt in het zwart.

Voor het eerst zijn er als fabrieksoptie ook twee unieke en hoogwaardige lakafwerkingen verkrijgbaar voor de R nineT. Zo breidt BMW Motorrad het personaliseringsprogramma voor het eerst uit naar de lakkleuren.

De speciale lakafwerking 'Blackstorm metallic / Vintage' onderstreept het hoogwaardige karakter van de aluminium brandstoftank in Blackstorm metallic / silber met een geel sierelement dat het startnummer '21' draagt. Dat laatste wordt met de hand aangebracht en geeft de motor een geraffineerd gebruikt uiterlijk. Het model wordt geleverd met een aluminium 'hump seat' en een duo buddyseat die daarvoor in de plaats kan komen.

De tweede speciale lakafwerking 'Blueplanet metallic / Aluminium' benadrukt het klassieke, verfijnde karakter van de R nineT met een frisse stijl. Hierbij is het middendeel van de glanzende aluminium brandstoftank (met lasnaad onderaan) en 'hump seat’ (beide met de hand geborsteld) afgewerkt in Blueplanet metallic met een gouden rand. Blueplanet metallic komt ook terug op het voorste spatbord.

R nineT Urban G/S: traditionele kleuren en design in de stijl van de eerste BMW R 80 G/S.
Een blik op de R nineT Urban G/S volstaat om de treffende gelijkenis met zijn voorganger te zien. Zelfs het kleurconcept wordt nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Net zoals ruim 35 jaar geleden zijn de brandstoftank en het hooggeplaatste voorspatbord afgewerkt in het opvallende Lightwhite uni, met een bijpassend koplambehuizing dat volledig is afgestemd op de BMW G/S-stijl uit die tijd. Net als vroeger beschikt de R nineT Urban G/S over een brandstoftank getooid in twee blauwtinten en een felrode buddyseat, een combinatie geïnspireerd op de BMW Motorsport-kleuren van weleer. Die verwijzing naar het verleden wordt versterkt door het zwarte frame.

Als harmonieuze aanvulling op de koplampbehuizing bestaat het instrumentarium uit een snelheidsmeter ontworpen als een analoge klok, met daarin opgenomen de richtingaanwijzerindicators en een LCD-scherm met twee regels aan informatie. De R nineT Urban G/S onderscheidt zich voorts door hoogwaardige details. Voorbeelden daarvan zijn de talloze onderdelen in gesmeed aluminium, zoals de vorkbruggen, de klem voor het buisvormige aluminium stuur en nog veel meer.

Een interessante detailoplossing voor het opnieuw creëren van het klassieke enduro-uiterlijk is het tweedelige voorspatbord. Het bovenste deel is bevestigd aan de onderste vorkbrug, een verwijzing naar de klassieke enduro-stijl. Het onderste deel van het spatbord is net boven het voorwiel gemonteerd in combinatie met de vorkstabilisator.

Highlights van de nieuwe BMW R nineT en R nineT Urban G/S:

Krachtige tweecilinder-boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³ en een vermogen van 81 kW (110 pk) die aan de Euro 4-normen voldoet.
Modulaire frameconcepten met ruimte voor aanpassing en personalisering naar eigen smaak.
R nineT met nieuwe spaakwielen.
R nineT Urban G/S met gegoten lichtmetalen velgen en 19"-voorwiel in enduro-stijl.
Dubbele remschijf van 320 millimeter voor.
Standaard BMW Motorrad ABS.
ASC (Automatic Stability Control) als fabrieksoptie verkrijgbaar.
2-in-1-uitlaatsysteem.
Hoogwaardige details zoals vorkbruggen van gesmeed aluminium met een heldere geanodiseerde afwerking.
R nineT in klassiek roadsterdesign in Blackstorm metallic in combinatie met een zwart frame en aandrijflijn.
R nineT Urban G/S in de enduro-stijl van de eerste R 80 G/S uit het jaar 1980.
R nineT Urban G/S in Lightwhite uni met sierlijst in twee blauwtinten op de brandstoftank en een felrode buddyseat als verwijzing naar de BMW Motorsport-kleuren van weleer.

  • Pinterest

Plaats reactie

BeveiligingscodeVernieuwen

Youtube Video's

  • 2018 Yamaha Star Venture (USA mod...
  • 2017 Harley-Davidson Milwaukee Ei...
  • 2014 Indian Chief Classic, Chief ...
  • 2014 Yamaha Bolt 950 cruiser (Sta...
  • Victory Motorcycles: 15 Years of ...
  • Custom Motorcycle Show @ EICMA 20...
  • Headbanger Motorcycles @ 2011 EIC...
  • Harley Davidson styling team behi...
  • 2012 Harley-Davidson Line-up - Cr...
  • Harley-Davidson: Behind the scene...

Oliepeil Blogs