Zelfs Harley-Davidson ontkomt niet aan het aanmelden van nieuwe motorblokken bij milieuwaakhond EPA, waardoor we nu al meer weten over de twee nieuwe motorblokken die eraan komen voor de Electra Glide, Road Glide, Ultra Limited, CVO Street Glide, CVO Ultra Limited en de Tri Glide driewieler. Volgens de gegevens van de EPA komt Harley ter vervanging van de Twin Cam nu met een 1746cc (107ci) motorblok, met tegelijkertijd ook een 1868cc (114ci) blok voor de CVO modellen. Beide blokken krijgen nu vier kleppen per cilinder, totaal acht stuks dus voor de V-Twins. De Amerikaanse media noemt de blokken naar aanleiding van de aanvraag al de "Milwaukee Eight", al lijkt de kans klein dat Harley deze benaming zelf ook als officiële benaming zal gaan voeren. Als dit toch gebeurt zou dat kunnen slaan op het aantal kleppen of op de achtste generatie motorbloklen na de F-Head, Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Evolution en Twin Cam.

Hoogtoerig sterker
Volgens de aanvraag zal het 1746cc (107 ci) blok er 92,5 pk bij 5000 toeren uithalen, waar de Twin Cam er nu 80,5 produceert, maar dat is dan wel al bij 4000 toeren. Voor de CVO's zal het zelfs 100,6 pk worden, da's flink meer dan de 87,2 van nu, al stijgt ook hier het toerental waarbij het meeste vermogen afgegeven wordt. Overigens werd er nog niks bekend gemaakt over het gebruik van vloeistofkoeling. Fans en kopers slikten de invoering van de Twin Cooling uiteindelijk zeer makkelijk, zodat HD mogelijk meer blokken van koelvloeistof zal gaan voorzien. Vaak is dit de enige mogelijkheid om motoren door de steeds strenger wordende milieukeuringen te krijgen, waarbij vooral Euro4 in Europa zeer streng is. 

2017 Harley Davidson 107 114 Milwaukee eight

Foto: Harley-Davidson

  • Pinterest

Motor Vacatures

    Oliepeil Blogs