Net als in 2015 roept Harley-Davidson nu opnieuw veel van dezelfde type motoren terug naar de dealer in verband met problemen met de koppeling. Had de recall-actie het afgelopen jaar betrekking op motoren van het modeljaar 2015, nu betreft het grotendeels dezelfde modellen, maar dan van het modeljaar 2016. Blijkbaar zijn de problemen met de koppeling niet afdoende opgelost.

Bij de betrokken modellen kan het voorkomen dat de hoofdcilinder onvoldoende lift genereert om de koppeling te ontkoppelen, zodat bij het starten met ingeschakelde versnelling, of wanneer de motor in de versnelling wordt gezet, de controle over de motor kan worden verloren met een mogelijke crash als gevolg. Het probleem doet zich vooral voor indien de motor lang heeft stil gestaan.

Modellen waarop de terugroepactie betrekking heeft:
- Harley-Davidson FLHT-, CU, CUL, CU TC, CUL TC,
- Harley-Davidson FLHTK-, L, KL
- Harley-Davidson FLHTP
- Harley-Davidson FLHX-, S
- Harley-Davidson FLHXSE
- Harley-Davidson FLSS
- Harley-Davidson FLSTFBS
- Harley-Davidson FLTRU
- Harley-DavidsonFLTRX
- Harley-Davidson FXSE

Harley-Davidson Nederland is 26 juli begonnen de betrokken eigenaren via een brief terug te roepen naar de dealer, die de hoofdkoppelingscilinder op aanwezigheid van lucht in de vloeistof zal controleren (ten gevolge van een chemische reactie) en zal zo nodig het koppelingssysteem reinigen en neutraliseren. De NHTSA in de Verenigde Staten maakte in april 2015 al melding van de koppelingsproblemen bij de 2015 modeljaren en sinds 27 juni jongstleden van de 2016 modeljaren.

Bron: RDW, Nederland – NHTSA, USA

Harley Davidson 103 Cubic Inch TwinCam Fat Bob 2016

  • Pinterest

Plaats reactie

BeveiligingscodeVernieuwen

Motor Vacatures

    Oliepeil Blogs